Време: за провеждане – 20 минути.

Материали: дидактически: работни листове с историческите източници и помощни те въпроси.

Описание на образователната технология

  • инструктаж за целите и етапите на упражнението;
  • разделяне на 3 подгрупи;
  • самоорганизиране на подгрупите;
  • самостоятелен анализ на източниците и отговори на въпросите;
  • изготвяне на общ отговор на обобщаващия въпрос;
  • последователни групови презентации;
  • дискусия между подгрупите с посочване на аргументи (преподавателят е модератор).

През Средновековието град Палермо е столица на Сицилийското кралство. Макар управ-ляван от християни, той води политика на веротърпимост към живеещите там евреи и мюсюлмани. Градът дава уникален пример не само за съвместно съжителство, но и за религиозна толерантност между представителите на три религиозни общности. Едва през 1493 г. евреите са изгонени от острова.

Запознайте се с документите (Източник: Геновска, Н. Палермо – средиземноморският пример за контакти между трите цивилизации: католическа, мюсюлманска и православна. // Диалогът в историята, 2002,№ 4, с. 44-45) и отговорете на поставените въпроси!

Документ 1: Ибн Жобаир, „Пътешествия”, ХІІ в. Поведението краля [на Сицилия] е наистина необичайно. Той се държи чудесно с мюсюлманите: поверява им служби, избира между тях своите офицери […]. Кралят има пълно доверие на мюсюлманите […]. Интендантът на неговата кухня е мюсюлманин. Една друга черта, която му приписват [на краля] и която е необикновена, е, че той може да чете и пише на арабски […]. Кралят каза на своите ужасени [от земетресението] жени и евнуси: „Нека всеки от вас да се моли на Бога, когото почита и в когото вярва.”
Въпроси:
1. Кои елементи от разказа показват, че доверието на краля към мюсюлманите е неограничено?
2. Посочете къде в текста може да се забележи религиозна толерантност към друговерците?

Документ 2: Ибн Жобаир, „Пътешествия”, ХІІ в. „В този град [Палермо] мюсюлманите пазят някои остатъци от вярата си: те посещават повечето от своите джамии и там след ясния призив провеждат ритуалната молитва […]. Те имат главна джамия, където се събират да се молят и за която се грижат да е украсена празнично през този благословен месец [Рамадан]. Обикновените джамии са твърде многобройни, неизброими […]. Повечето от тях служат за училища за преподаване на Корана.”
Въпрос:
Кои религиозни права на мюсюлманите се зачитат в Палермо?

Документ 3: Ибн Жобаир, „Пътешествия”, ХІІ в. „Мюсюлманите имат предградия, където живеят сами, отделени от християните. Закритите пазари са посещавани от тях и там те са търговци. Те имат кадия [съдия], пред когото се оплакват. […] Тези хора са изолирани, отделени от своите братя мюсюлманите, под покровителството на неверници [християни].”
Въпрос:
Обяснете защо мюсюлманите в Палермо живеят в изолация от християните?

Обобщаващ въпрос (към трите източника):

Съществува ли религиозен плурализъм в Палермо през ХІІ век? Посочете аргументи!