Голямото разнообразие и динамичността на процесите на появата и трансформацията на нови религии и религиозни движения е много трудно и да се определи точният им брой. Всичко това, естествено, твърде много затруднява тяхната типологизация и класификация. Трудността идва още и поради факта, че във вероучението им се съдържат елементи както от световните религии, така и от различни философски системи. Наред с това те притежават и своеобразни характеристики, които не позволяват да бъдат стриктно групирани по някакъв показател, както това е било далеч по-лесно в миналото. Постмодерната епоха днес е превърнала много от битуващите или новопоявяващите се религии и религиозни движения в еклектични по своето съдържание форма и функционално предназначение. Ето защо в нашето съвремие съществуват най-различни класификации на новите религиозни движения, и то най-вече съобразно следните показатели – хронология, доктринални парадигми или други характеристики, но като цяло най-често използваните са тези, които се основават на доктриналните парадигми. Новите религиозни движения се отличават от традиционните световни религии, макар че в повечето случаи в религиозната си парадигма съдържат постановки от тях. Поради тази причина може да се предложи следната класификация, основаваща се на доктриналните парадигми:
1. | Християнски и неохристиянски (религиозни движения с преобладаващи християнски елементи в доктриналната система) |
2. | Неоислямски религиозни движения (с преобладаващи елементи от ислямската доктриналната система) |
3. | Будистки религиозни общности, в основата на които е религиозно-философската система на будизма |
4. | Хиндуистки и неохиндуистки религиозни движения |
5. | Окултни религиозни движения |
6. | Религиозни общности и групи с китайска философско-мистическа ориентация |
7. | Религиозни общности и групи с японска философско-мистическа ориентация |
8. | Неоезичски религиозни групи и общности |
9. | Еклектични религиозни движения |
10. | Универсалистки религиозни движения |
11. | Сатанистки |