В Бразилия живеят християни (73% католици и 22% протестанти), евреи, будисти, мюсюлмани и нерелигиозни (7,4%). Католицизмът е традиционна религия, населението е с висока степен на религиозност: 20% са практикуващи: 35% се молят всеки ден, 40% посещават литургия веднъж месечно, 12% участват в църковни дейности.

През 1824 г. католицизмът е обявен за официална религия, т.е. Бразилия се вмества в рамките на религиозния монполизъм. Църквата е влиятелна по политически въпроси (обявява се против легализиране на абортите, за забрана на Амнести интернешънъл, против еднополовите бракове и правото на осиновяване от хомосексуалните) и създава църковни звена за работа по политически въпроси. Религиозното образование е широко разпространено.

Още в първия основен закон на Аржентина (1853) се полагат основите за религиозен монополизъм. В съвременната Конституция (1999) е записано, че има разделение между църква и държава, но аржентинската нация подкрепя католическия култ, понеже той е спойка за националната идентичност. Католическата църква в Аржентина е влиятелна институция: 33 млн., или 92% от населението са католици, макар само 20% да са практикуващи. Църквата е тясно свързана с политиката, но има и силно влияние в обществената сфера. Тя мобилизира хиляди, организира митинги и протести (2010) и настоява за референдум против легализирането на браковете между хомосексуални.

Култът към Девата от Гуадалупе е най-широко разпространен в Латинска Америка и съчетава синкретично в себе си стари вярвания и християнски идеи. Зараждането му е в Мексико сити през 1531 г., когато Св. Богородица се явява на индианеца Хуан Диас, чрез когото търси контакт с епископа на града. Посланието й, да бъде изградена катедрала, е предадено след много перипетии. Именно този храм, където се пази наметалото на Хуан с отпечатан образа на св. Богородица, днес е център на поклонничество.

Автор: проф. д-р Жоржета Назърска