УПРАЖНЕНИЕ:
ДА НАПИШЕМ С ДУМАТА „РЕЛИГИЯ”

Участници: Броят на участниците е неограничен. Упражнението е най-подходящо за мултикултурни групи.

Указания:

Първа фаза: Преподавателят казва думата „религия” и моли всеки от участниците да каже първата асоциативна дума, която му идва на ум. Записва всички думи на дъската. Раздава листи и моли участниците да напишат кратък текст (разказ, приказка, есе, стихотворение – по избор) с всички посочени думи – времетраене 25 минути.

Втора фаза: Всички ученици си прочитат приказката и я коментират устно. Преподавателят събира текстовете – времетраене 15 минути.

Трета фаза: Преподавателят дава оценка на дискусията – времетраене 5 минути.

РАБОТЕН ЛИСТ:
КОНФУЦИАНСТВО - КИТАЙСКИ РЕЛИГИИ „ЖИТЕЙСКИ ПРИНЦИПИ“

РАБОТЕН ЛИСТ: „ЖИТЕЙСКИ ПРИНЦИПИ“

 

Име ……………………………………………………………….… Ф№ ……………………..

специалност ……………………………… курс ………………….. дата:……………………..

 

Моля Ви, прочетете внимателно вечните мъдрости на Конфуции и препишете само тези, който могат да са Ваше житейско мото!

Вечните мъдрости на Конфуции

  • Благородният човек предявява претенции към себе си, обикновеният – към другите.
  • Блажен е този, който нищо не знае, той не рискува да остане неразбран.
  • В древността хората учили, за да се самоусъвършенстват. Днес – за да смаят другите.
  • В държавата, където има ред, бъди смел в действията си и в думите си. В държавата, където няма ред, бъди смел в действията си и предпазлив в думите си.
  • В една държава, която се управлява с разум, бедността и нищетата са срамни. А в държава, която се управлява без разум, богатството и почестите са срамни.
  • Да изпращаш хората на война без обучение, означава да ги предаваш.
  • Да признаеш за своите недостатъци, когато те упрекват – това е скромност; да ги разкриеш пред приятели – това е простодушие и доверчивост, а да ги показваш пред всички – това е горделивост.
  • Да не говориш с човек, с когото може да се говори, значи да изгубиш човека; да говориш с човек, с когото не бива да говориш, значи да губиш думите си. Умният човек не губи нито човека, нито думите си.
  • Да се пребориш с лошите навици е по-лесно днес, отколкото утре.
  • Давай наставления само на този, който търси знания, осъзнавайки своето невежество. Оказвай помощ само на този, който не умее понятно да изказва своите заветни думи. Обучавай само този, който е способен, узнавайки за единия ъгъл на квадрата, да си представи останалите три.
  • Избери работата, която обичаш, и тогава няма да бъдеш принуден да работиш и един ден през живота си.
  • Когато думите губят смисъла си, хората губят свободата си.
  • Когато пътищата ви не съвпадат, не правете общи планове.
  • Който говори много, все ще каже нещо, което не е трябвало да казва.
  • Който не вижда далечната опасност, го заплашва близка беда.
  • Който не напредва всеки ден, всеки ден изостава.
  • Който постига новото, грижейки се за старото, той може да бъде учител.
  • Мъдрият човек не прави на друг това, което не желае да му бъде сторено на него.
  • Мълчанието е верен приятел, който никога няма да те предаде.
  • Най-голямата грешка е да не поправяш старата си грешка.
  • Не се променят само най-мъдрите и най-глупавите.
  • Не убивай комар с меч.
  • Нещата имат корени и клони, делата имат край и начало. Когато знаеш кое стои отпред и кое следва, ще се приближиш до верния път.
  • От сина на небето (императора – бел.цит.) чак до простолюдието само усъвършенстването на личността може да придобие на всекиго здрав корен.
  • Позорно е да се държиш приятелски с човек, комуто тайно завиждаш.
  • Покоят е благоденствие.
  • Проклятие е да живееш в интересни времена.
  • Простият се оплаква, че хората не го познават, а мъдрецът – че той не познава хората.
  • Работѝ върху пречистването на мислите си! Ако нямаш лоши мисли, няма да имаш лоши постъпки.
  • Само най-мъдрите и най-глупавите не се поддават на обучение.
  • Стрелбата с лък ни учи как трябва да търсим истината. Когато стрелецът не улучи, не обвинява другите, а търси вината в себе си.
  • Това, което е трудно да се направи, трябва да се прави с голяма настойчивост.
  • Този, който говори красиво и притежава привлекателна външност, рядко е наистина човечен.
  • Три пътя водят към знанието: пътят на размишлението – това е най-благородният път, пътят на подражанието – това е най-лекият път, и пътят на опита – това е най-горчивият път.
  • Трудно ще срещнеш човек, който отдал три години на учението, да не желае да заеме висок пост.
  • Узнаеш ли в какво трябва да пребиваваш, ще се утвърдиш. Утвърдиш ли се, после ще можеш да бъдеш спокоен. Станеш ли спокоен, после ще можеш да живееш в мир. Заживееш ли в мир, вече ще имаш възможност да обмисляш. А щом започнеш да обмисляш, вече ще можеш да постигаш.
  • Човекът е човек, когато е закусил.
  • Чух и забравих. Видях и запомних. Преживях и разбрах.
  • Продавачът на идоли не се кланя на боговете – той знае от какво са направени.

Източник: https://www.manager.bg/любопитно/40-вечни-мъдрости-на-конфуций

РАБОТЕН ЛИСТ:
ДАОИЗЪМ - КИТАЙСКИ РЕЛИГИИ „МОИТЕ РАЗБИРАНИЯ“

РАБОТЕН ЛИСТ: „МОИТЕ РАЗБИРАНИЯ“

 

Име ……………………………………………………………….… Ф№ ……………………..
специалност ……………………………… курс ………………….. дата:……………………..

Моля Ви, прочетете внимателно сентенциите от Лао Дзъ и препишете само тези, който се отнасят за Вас!

СЕНТЕНЦИИ ОТ ЛАО ДЗЪ
• Ако една вещ не е годна за една цел, тя може да се употреби и за друга.
• Бедите на целия свят тръгват от дреболии, така както и великите дела се състоят от по-дребни.
• Бъдете внимателни към своите мисли – те са началото на вашите постъпки.
• Въздържанието е първото стъпало на добродетелта, начало на нравственото съвършенство.
• Въпреки че войната си поставя като своя цел спокойствието, тя е неизменно зло.
• Гласът на истината е неприятен за слуха.
• Големият човек се придържа към същественото и оставя нищожното. Той върши всичко според правдата и никога не разчита на законите.
• Да действаш, значи да бъдеш.
• Дао дава на човека нещо повече от себепознание.
• Доволният от себе си е богат.
• Достойният винаги се старае да бъде безпристрастен, да не дава оценки на трудно постижими неща и да не слуша безплодни учения.
• Достойният прави много, но не се хвали с направеното; има заслуги, но не си признава за тях, защото не желае да разкрие своята мъдрост.
• Едва покълналото растение е нежно и слабо. Изсъхналото е твърдо и кораво. Оттук става ясно, че всичко, което е нежно и слабо, в него има живот.
• За да придобиеш знание, всеки ден прибавяй по нещо. За да придобиеш мъдрост, всеки ден изхвърляй по нещо.
• Истински просветленият никога не воюва.
• Когато няма врагове, няма и войни.
• Когато проникнеш в Дао, ставаш едно с тайната.
• Когато се увеличават законите и разпоредбите, се увеличава и борят на крадците и разбойниците.
• Когато сте в благополучие, помислете какво трябва да се предприеме по време на беда, защото голямата беда обикновено започва от незначителната.
• Който побеждава другите, е силен. Който побеждава себе, си е могъщ.
• Който без да знае нищо, се държи така все едно знае много, той е наистина болен.
• Който води война поради човеколюбие, той ще победи врага.
• Който е храбър, без да е човеколюбив, който е щедър, без да е спестовен, който върви напред, без да е смирен, той непременно ще загине.
• Който знае много, е мълчалив; който говори много, нищо не знае.
• Който знае мярката, е доволен от своето положение.
• Който много говори, той често търпи провали.
• Който познава границите на своето дело, няма да се приближи до опасностите и ще живее дълго.
• Който познава другите е умен, който познава себе си е просветлен.
• Който познава хората е просветен. Който познава себе си е мъдър. Който побеждава другите е силен. Който побеждава себе си е могъщ. Който знае достатъчно е богат. Който действа упорито е волеви. Който не се самопогубва е дълговечен. Който умре, но не го забравят, е безсмъртен.
• Който си дава вид, че много знае и е много способен, той нищо не знае и на нищо не е способен.
• Който си мисли, че е научил всичко, той всъщност нищо не знае.
• Който, знаейки много, се държи все едно нищо не знае, той е нравствен човек.
• Който, подхващайки една работа, напира да постигне бърз резултат, нищо няма да направи. Който внимателно завършва своята работа така, както я е започнал, той няма да претърпи неуспех.
• Лесно достигнатото съгласие не заслужава доверие.
• Можеш да изведеш човек на добрия път, но не можеш да го заставиш да продължи по него.
• Мъдрецът избягва всякакви крайности.
• На този свят няма нищо по-меко и по-слабо от водата. Но да подчини твърдото и неподатливото, тя няма равна на себе си. Всеки знае, че слабото побеждава силното, че непреклонният отстъпва пред добродушието – всеки го знае и все пак никой не се съобразява с това.
• Несвадливия не го съдят.
• Няма беда по-тежка от непознаването на удовлетворението.
• Няма грях по-тежък от страстта.
• Няма по-тежка беда от това да презираш враговете си.
• Правдивите думи не са красиви. Красивите думи не са правдиви. Добрият не е красноречив. Красноречивият не е добър. Знаещият не е всезнаещ. Всезнаещият не е знаещ. Мъдрецът не се запасява, но колкото повече прави за другите, толкова повече забогатява; колкото повече дава на другите, толкова повече има. Небесният Дао допринася полза на всички неща, но не им вреди. Дао на мъдреца е: действай, но не отнемай.
• Причината за трудното управление на народа се заключава в това, че народът е просветен и сред него има много умни.
• Първокласният воин никога не се гневи.
• Пътят от хиляди мили започва с първата крачка.
• Само пустото сърце обича своя път и само пустото сърце може да го извърви.
• Силата на Дао е в неговата неизреченост.
• Спрете злото, докато не съществува, задръжте болестта преди да се появи.
• Умните не са учени; учените не са умни.
• Хората с най-висока нравственост не считат себе си за нравствени – затова и имат най-висока нравственост.

Източник: https://bg.wikiquote.org/wiki/Лао_Дзъ

РАБОТЕН ЛИСТ:
ШИНТОИЗЪМ - ЯПОНСКИ РЕЛИГИИ „ЗА ЩАСТИЕТО“

РАБОТЕН ЛИСТ: „ЗА ЩАСТИЕТО“

 

Име ……………………………………………………………….… Ф№ ……………………..
специалност ……………………………… курс ………………….. дата:……………………..

Моля Ви, да напишете кратко есе по темата: (текста да е поне 10-15 изречения) МНОГО ПО-ЩАСТЛИВИ, ОТКОЛКОТО ПРЕДПОЛАГАМЕ!

 Ако някога по някакъв повод се почувствате нещастни, сетете се за тази статия и я прочетете. Всъщност прочетете я още сега! Защото никога не трябва да забравяме, че сме много по-щастливи, отколкото предполагаме…Ако днес сте се събудили здрави, значи имате повече късмет от 1 милион души, които няма да доживеят до следващата седмица. Ако никога не сте преживявали война, затвор, мъчения или глад, сте по-щастливи от 500 милиона души по света. Ако можете да отидете да се помолите в храма без страх от наказание, сте по-щастливи от 3 милиарда души по света. Ако в хладилника ви има храна, облечени и обути сте, имате покрив над главата си и легло, в което да заспите, вие сте по-богати от 75% от хората по света. Ако притежавате банкова сметка, пари в портмонето и стотинки в касичката, принадлежите към 8-те процента обезпечени хора в този свят. Ако четете това, значи не сте от 2-та милиарда, които не са грамотни. Вероятно четете на екрана на компютъра, което ви прави едни от 16-те процента хора в света, които имат достъп до Интернет.

Източник:Оbekti.bg

НИКОГА НЕ ТРЯБВА ДА ЗАБРАВЯТЕ, ЧЕ СМЕ МНОГО ПО-ЩАСТЛИВИ, ОТКОЛКОТО ПРЕДПОЛАГАМЕ!

РАБОТЕН ЛИСТ:
ЗОРОАСТРИЗЪМ - ЯПОНСКИ РЕЛИГИИ „РЕЛИГИОЗНИ СИМВОЛИ“

РАБОТЕН ЛИСТ: „РЕЛИГИОЗНИ СИМВОЛИ“

 

Име ……………………………………………………………….… Ф№ ……………………..

специалност ……………………………… курс ………………….. дата:……………………..

Моля Ви, прочетете внимателно текста! Есеистично коментирайте (в рамките на половин страница) какво представлява религиозния символ и защо е важен за общността?

СИМВОЛИТЕ В ГОЛЕМИТЕ НЕХРИСТИЯНСКИ РЕЛИГИИ

От Теодор Даналаче 26/01/2010

Символите съществуват откакто свят светува. Всяка култура, религия, място, предмет били асоциирани със символ. Думата „символ” идва от латинскита дума „symbolum” или гръцката „συμβολον” и означава представям, изобразявам. В повечето случаи емблемата или изображението са свързани с няколко думи или съкращения, отнасящи се до елемента, който представляват. Религиозните символи са от едни от най-разпространените и използвани древни символи. Те винаги са били в помощ при откриването и разпознаването на определени ценни предмети, на религиозна принадлежност, идеи или свидетелства за дадена религия. Основната им цел е събирането на едно място на хора, които споделят една вяра или култура.

Изучаването на религиозните символи е от областта на историята на религиите, където се сравняват вярванията на народите и се анализират корените на всяка религиозна култура. Както се споменава по-горе, религиозните символи са едни от най-древните. За някои от тях се смята, че са на повече от 100 000 години. Една част са египетските, открити във фараонските гробници. Те свидетелстват за вярването в божества, във вечен живот и т.н. В Африка са открити едни от най-древните символи. Те датират още каменната епоха, т.е. отпреди 100 000 години. Запазени са пигменти в охра (тъмно червено), които се използват при изписването на религиозните символи по онова време.

Символите и тяхното пластично изпълнение в големите религии Използването на символи е световен феномен. Археологът Стивън Митхен след дълго проучване на религиозните феномени стига до заключението, че общ за всички религии е фактът, че включват и пластично изразяване на теоретичните вярвания. Т.е. винаги вярванията в духовния свят, в живота след смъртта, както и в невидими сили били овеществявани в рисунки или символи. Последващите или възникващите по-късно символи имали за цел да насочват към първичния символ.

Заради факта, че духовният свят се различава от материалния и сетивен свят, винаги е било трудно разбирането и обяснението на духовното в познатите ни логически системи. Ако е лесно да усетиш или разбереш нещо свръхестествено, то трудността се появява, когато се опиташ да предадеш това на друг. Този проблем изчезва в момента, в който духовните неща се “въплътят” във видими знаци, в материални символи. Чрез знаци и символи, неописуемото и невидимото могат да

Религиозни символи при даоизма В китайската философия концепцията за „ин” и „ян” е използвана, за да опише начина, по който противоположните сили се преплитат при подържането на света. Всяка се бори с другата и в същото време се подържат в съществуването си. Според тази концепция, при основаването на света стоят две равни начала (дуализъм) и това се използва често в китайската наука и философия. Ин и Ян означават тъмнината и светлината, мъжът и жената, долното и горното, доброто и злото и т.н. Ин, който представлява тъмнината или „panta nordica” е черната страна на символа, а Ян, което означава слънчево място или Юг се представя от бялата страна.

Религиозни символи в зороастризма Фаравахар е един от най-познатите и срещани религиозни символи в зороастризма. Зороастризмът е държавна религия в античната персийска империя. Днес в Иран зороастризмът вече не е официална държавна религия, а символът, наречен „фаравахар” е останал да представя древността и сегашна Персия, въплътена в Иран.Крилатият диск има дълга история в античната култура и изкуство. От историческа гледна точка, този знак представлява слънце с крила и се появява се още в Бронзовата епоха. В нео-асирийски времена към този античен символ е прибавен човешки бюст. Този „служител в дреха” е символ на Ашур. Също може да символизира и „ангела пазител” или „Славата Божия”. | www.crestinortodox.ro Превод от румънски: Камелия Константинова

Източник: https://www.pravoslavie.bg

Проверка на усвоените знания

ТЕСТ

за проверка на усвоените знания по темата

НАЦИОНАЛНИ РЕЛИГИИ“

 

Име ……………………………………………………………….… Ф№ ……………………..

специалност ……………………………… курс ………………….. дата:……………………..

 

I. Изберете верния отговор:

  1. Ахура Мазда е върховен бог в:

а) Даоизма; б) Зороастризма; в) Китайската религия.

  1. Учителят Кун е основател на:

а) Конфуцианството; б) Индуизма; в) Сикхизма.

  1. Лао Дзъ създава:

а) Джаинизма; б) Конфуцианството; в) Даоизма.

 

II. Посочете:

  1. Ками е …………………………………………………………………………………………………….
  2. Жен и Ли са ………………………………………………………………………………………………..
  3. Ясна е ……….………………………….……………………………………………………………………….

 

III. Обяснете подробно:

  1. Какво представлява Китайската религия?
  2. Споделете най-същественото за Зороастризма!
  3. Разкажете за Шинтуизма.